Poortwachter of gatekeeper! Als telefonistes van Top-Telefoonservice krijgen we veel te maken met telefonische verkoop. Voor we starten met een nieuwe klant/collega overleggen wij wat we mogen doen met deze groep bellers. Een poortwachter bewaakt letterlijk de ‘poort’ tussen de verkoper en de beslisser/eigenaar van het bedrijf. Maar hoe filteren wij bij onze telefoonservice nou deze groep? Allereerst letten we op signalen; “Wie is verantwoordelijk voor…….”? (deze beller heeft duidelijk zijn of haar huiswerk niet gedaan). Veel achtergrondgeluiden duidt negen van de tien keer op een callcenter. Mocht het niet helemaal duidelijk zijn of de beller een verkoper is of wij kunnen het bedrijf niet meteen linken aan onze klant, dan stellen wij de volgende vragen:
- Waar gaat het precies over?
- Waar wilt u hem of haar over spreken?
- Betreft dit een acquisitiegesprek?
Toch gaan wij uit van het principe “Ieder zijn/haar vak”. Ook tussen de verkooptelefoontjes zitten interessante gesprekken. Wij noteren uitgebreid het verhaal en dan is het uiteindelijk aan onze klant of ze erop ingaan.